Friday, April 8, 2011

Pengalaman pertama ke LPPKN


Salam,

Sudah lama saya tak update blog rupanyer...:-) Sebenarnya, sebelum nie takde hal yang menarik berlaku... hinggalah ke hari nie..

Hari nie merupakan kali pertama saya dan suami mendaftarkan diri di klinik fertiliti LPPKN. Sebelum nie saya hanya duk baca pengalaman orang lain je.. :-) slps 6 tahun belum dikurniakan zuriat, kami membuat kptsn untuk try LPPKN.. 2 tahun ada buat treatment dengan Dr Hamid Arshat, tapi sekejap jer... lepas dia cadangkan ovarian drilling, saya pun naik takott... takut dgn prosedurnya dan takut dengan KOSnya yang tinggi...:-) and then lepas tu mulalah saya start try pelbagai herba untuk try lawaskan period, but to no avail... takde yg berkesan...

Sblm saya ceritakan pglmn saya pi LPPKN Jalan Raja Laut, izinkan saya maklumkan kepada para pembaca semua yang saya pengidap PCOs atau Polycyctic Ovarian Syndrome. Dr Hamid telah sahkan perkara tu bila dia tgk ovari saya bengkak masa buat transvaginal scan (scan rahim ikut bawah). Orang yang ada PCOs nie biasanya period tak teratur, tumbuh bulu-bulu halus di muka dan anggota badan yang lain, kadar testosteron tinggi, mudah naik berat badan, kulit berwarna kehitaman kat area spt siku, lutut, leher dsb. Ok, tamat citer pasal PCOS... kalau nak maklumat lanjut, boleh mintak bantuan Mr.Google, yer..:-)

Ok, sambung balik citer LPPKN. So hari nie kami bertolak pd pukul 7 pagi dari Bangi. Nak pi KL tu jauh, lagi-lagilah jem tengah jalan... 1 jam setengah baru sampai kat LPPKN Jln Raja Laut... sebelum sampai best pulak saya tengok bangunan SOGO kat tepi jalan tuh... heheh... dah lama pulak tak pi window shopping rasenyer... ok ok back to the story. Kami sampai tepat jam 8.30 dan parking kat Hotel parking kerana hotel tu duk betul2 sebelah LPPKN...

Lepas tu kami pi tingkat 6, dan mendaftarkan diri sebagai pesakit baru. Nampaknya orang tak berapa ramai, tak sampai 50 orang rasanya.. tapi nombor giliran yang kami dapat 503...heheh.. so masa 1st time registration nie, yg paling utama, suami kena buat ujian sperm...kalu kptsn ujian sperm nie OK, barulah bleh continue dengan isteri pulak...

So, dalam kul 9 lebih, suami diminta naik ke tingkat 7 untuk settlekan bisnesnya...:-D ... sementara saya diinterviu dengan seorang mesi untuk dptkan bbrp maklumat yang akan dimasukkan ke dalam komputernya. Cth soalan: brapa kali smggu bersama dengan suami, sakit tak masa *tut*, pernah main dgn orang lain tak sebelum kahwin (pelik soalan nie huhuh), dan sejarah penyakit ibu bapa, pernah buat treatment tak sblm nie etc....

Lepas selesai diinterviu, saya tunggu suami pulak. Dia selesai dalam lebih kurang pukul 10 lebih... and then tunggu lagi... dlm kul 11 lebih, suami pulak yg kena intebiu.. kesian kat hubby.. masa tu dia dah komplen lapar...laparr... ye lah tak makan ape ape semenjak pagi kan... lebih2 lagi suami saya nie jenis yg makan ikut waktu... kalu terlambat makan, memang akan lapar giler la... saya pulak jenis yg makan tak ikut waktu heheh...selagi boleh tahan, tahan lagi...:-)

Selepas suami selesai intebiu, saya pun suruh dia pi makan kat kantin bawah tue..tingkat 2... saya malas nak ikut sebab time tu period blood tgh kluar banyak sgt, dah la tak sedap badan dan hidung pulak tersumbat sbb selesema...ishh macam2 la... lupe plak nak bagitau.. kalau nak pi LPPKN, 1st day period kenal call buat appointment dgn dorang... maybe dorang akan cadangkan pi klinik masa 2nd, 3rd, 4th atau 5th day period... sebab darah hanya boleh diambil masa period hari 2 - 5 SAHAJA...

Ok, so kami pun dengan sabar menunggu result sperm test. Berjam-jam gak la kami kena tunggu nye.. mulut saya asyik duk ngomel kat hubby napelah kena tunggu lama sgt... (macamlah hubby tau jawapannya:-D).. saya pulak dah tak selesa sgt sbb period dtg banyak.perut pun sakit pulak tu.. tup tup tgk jam dah kul 1.. dan ada satu lagi couple selain kami... seperti yg saya jangka, nama kami dipanggil last sekali... hahah..

Mesi tu bagitau yg kptsn sperm suami OK... Alhamdullillah...so skrg bini plak yg jadi target nya... awal2 lagi saya dah tau yg masalahnya pada saya...:-) ok, mesi kata nnt kena buat appointment dengan hospital Tawakal (atau hospital lain) untuk buat ujian X-ray HSG... yg nie saya TAKOT dengornya...saya dah baca 1001 pglmn tentang ujian nie...rata2 orang yang telah alaminya kata SAKIT... tapi ada jugak yg kata tak brape sakit.. rasanya depends kepada pain-tolerant badan masing2 la kan..? tapi saya nie mmg confirm PENAKUT 100%... ada darah gemuruh plak tu..bayangkan setiap kali masuk hospital atau klinik untuk jumpe doktor, blood pressure akan naik... kalu nak lawat pesakit, BP tak naik pulak...heheh..

Oklah so nnt saya kena buat ujian HSG dalam hari Khamis atau Jumaat mggu depan...hari isnin depan baru nak call Klinik Tawakal nak set apointment.. ok habis je mesi citer pasal ujian HSG tu, dia cakap nak ambik darah pulak... kerana tubuh badan saya yang montel2 nie, lepas 3 kali try out, baru jumpe urat... tu pun 3 orang mesi yang godek-godek tangan saya... mrk cakap urat saya halus sgt2... sbb tu susah nak nampak...nasib baik semua mesi tu peramah... so taklah takut sgt nk kena cucuk nie, walaupun rasalah sakit sikit2...:-)

Ok settle bab cucuk mencucuk, kena buat bayaran plak la... caj untuk hari nie RM205... registration, ujian sperm dan ujian darah... kami dah ready dgn duit nya kerana awal2 lagi mereka dah bagitau suruh bawak byk tu... nnt untuk ujian HSG plak dalam RM180 kalu buat kat Hospital Tawakal...

Pukul 1.30 kami stat turun lif untuk pi kat parking kereta... sebelum tu hubby gi bayar parking autopay kat dalam hotel... nak tau brapa kena bayar...? Rm20 beb... hubby punyalah duk ngomel sbb 1st time kena paking mahal camtu... Rm4 per hour... masuk 8.30 – 1.30 ...so u do the math...

So nie lah pglmn kami pi LPPKN kali pertama...mggu depan HSG, and then 26hb April nie kena pi sekali lagi LPPKN untuk ambik darah (period day-21)...
Arghh... (sekali lagi) takutnya nak buat HSG... walaupun faedahnya byk pada saya... ntah macammana nanti... mungkin terpengsan kat situ kot...? sama2 lah kita menanti pglmn Bahagian ke 2 nanti...huhuh...

Sekian, terima kasih. Harap you all dapat banyak info ttg LPPKN dalam post nie yer... saya alu-alukan sesiapa yang pernah buat treatment kat LPPKN untuk tulis comment di sini, sama2 la kita kongsi pengalaman yer...

33 comments:

  1. Salam

    Semoga semua berjalan lancar ya :)

    ReplyDelete
  2. As-salam awak...
    saya pun pengidap Pcos...
    awak dpt dr apa kat lppkn.. saya dulu dr ghaffar...
    saya dah pernah buat HSG.. x sakit.. cuma senak saja... tapi sekejap jer....
    n satu lagi.. jgn parking kat hotel... kitaorg dulu pun parking kat situ n kena rm24... terkejut gak... kalau nak parking, bole parking kat lrt kat blkg bangunan lppkn tu.. tapi kena jalan sikit la.... saya pun dah lama x pg sana...

    ReplyDelete
  3. Wassalam...

    Irtiyah: Terima kasih bagi sokongan ya...:-)

    eyza: Saya dapat Dr Komathy... ingatkan buleh pilih...rupanya mesi tu kata komputer dan setkan automatik...huhu..kalu blh pilih, ingat nak ambik Dr Hamizah... tapi tak kisahlah mana-mana pun... janji sukses di kedian hari kan...?
    eyza, skang nie awk dah ader baby? sukses tak buat treatment kat lppkn? dr ghaffar cadangkan solution apa untuk rawat pcos?

    ReplyDelete
  4. good luck suhaiza...

    saya dulu dapat dr ghaffar..pastu mintak tukar dr hamizah...dengan pertolongan Allah..akhirnya dapat..

    tapi masalahnya dr hamizah tu selalu takde

    saya pon mengidap pcos..

    lagi satu kalau nak parking murah parking kat depan lppkn tu..kat bangunan mara...

    http://soontobeamummy.blogspot.com/search/label/LPPKN

    ReplyDelete
  5. salam suhaiza...
    sy rasa... sy ada nampak awak :p
    tp tak perlah... identity lebih elok dirahsiakan di alam TTC ni... senang kita nk bercerita kan :)
    all the best :)

    rebellingmind.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. Ish, nape saya direfer buat HSG kat Day*a X-ray Centre?
    Pengalaman saya buat prosedur HSG, doc masukkan dye tu cepat sangat, rasa senak macam senggugut and nauseous. Selepas tu ok tapi masih rasa macam senggugut, terus minta MC.. hehehe

    Semoga segalanya dipermudahkan ye Suhaiza..

    ReplyDelete
  7. awak.. eyza lom ade baby...
    eyza pg sekerat jalan jer...
    a'ah.. lppkn mmg dah setkan dr.. eyza mula2 nak dr hamizah gak sbb baca kat internet dr tu cam ok... tapi x leh tukar...
    tapi susah sgt nak jumpa dr ghaffar tu.. macam eyza ni dah la jarang2 period, n bila period dan nak buat appoinment, mesti dr cuti la, appoinment penuh la.. last2 dah give up..sekarang ni berehat sekejap dr buat rawatan.... hari tu eyza buat hsg kat tawakal gak.. kena rm180.00

    ReplyDelete
  8. salam...

    saya pun ada pcos..baru aje lps buat ovarian drilling,saya pun takut sgt mcm awak..tapi kene kuat tau sbb bg saya period pain lg sakit..heheheh
    Masa saya buat laparoscopy tu,doc buat ovarian drilling,HSG skali so x rasa sakit...
    Saya buat kat Pantai KL,under GL suami tp saya rasa utk kes2 pcos,endo ni..insurans cover ( prudential )..cubalah buat lap,x sakit insyaallah...

    ReplyDelete
  9. Salam wan,

    Jom masuk facebook saya wan.. boleh kita sembang lagi pasal pcos nie..:-)
    mcm mana rase lepas buat ovarian drilling tu? period ok tak lepas tu?

    ReplyDelete
  10. kita dh berkawan di fb..kalau nak tanya apa2 inbox saya ye..saya suka share mana2 info yg saya tau...insyaallah kita sama2 menyokong each other..-wan

    ReplyDelete
  11. Salam. sape tahu kat mana boleh dapat doktor pompuan dan muslim untuk buat HSG X-Ray area kajang, bangi, puchong? sebab dekat dengan rumah, so isteri xperlu nak pegi jauh-jauh... kalau xder yang muslim, non muslim pun xper, yang pasti xnak lelaki...

    -herumi-
    http://netonx.com/rawatan-kesuburan-di-lppkn-pertama-kali.html

    ReplyDelete
  12. Salam herumi,

    Maaf sbb saya tak tau mana2 doktor pompuan + Muslim yg buat hsg kat area kajang/bangi/puchong..

    cuma yg confirm doc pompuan yg buat hsg adalah kat hospital Tawakal.. yg saya pernah baca dlm internet, Hospital Putrajaya dan Hospital Serdang pun ada buat hsg cuma taktau doc pompuan ke laki. Mgkn awk blh telefon tanya diorang...

    tq

    ReplyDelete
  13. klinik LPPKN ni sama ke dgn klinik sejahtera under LPPKN?? confuse skit...

    ReplyDelete
  14. salam..thanx 4 sharing...
    saya pon suspected pcos...
    usia perkahwinan baru je setahon 1 bln...
    tgh berfikir2 nk start buat rawatan...tp stil konfius2..huhuhu..
    nk p lppkn ke? nk terus p mana2 private ke? or p je kt mana2 klinik kerajaan? cmana pendapat sahabat2 yg berpengalaman??? huhuhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sya pun detected pcos seawal setaon perkahwinan taon 2011..
      sehingga kini masih berusaha & mjalani rawatan di Hosp. Putrajaya..
      pergilah klinik buat pemeriksaan, then minta referral letter utk ke hospital..
      saya dah kali ke-5 percubaan IUI..
      22hb ni app. Dr utk persediaan OD then cuba IUI kali ke-6
      sekiranya gagal lagi sya dinasihatkan utk IVF..
      doakan saya berjaya IUI kali ini..semoga kita semua dikurniakan rezeki zuriat..insyaAllah

      Delete
  15. Saya 3 tahun tiada zuriat. Saya sngt sedih & berputus asa. Beribu ribu duit gaji saya laburkan tapi tiada yg berkesan. Manakala ada kwn sekeliling memandang sinis pada saya & suami. Sempat sindir lagi ' harta bnyk x guna kalau tiada zuriat' . Sy cuba positifkan diri.....ya alllah aku x mampu menanggung ujian ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rezeki kesenangan (harta)
      Rezeki zuriat
      Semua orang Allah bagi rezeki yang berbeza, IGNORE jerr org gtu..
      dia ada penyakit hati yg kronik
      jgan biar diri & suami stress kerana org spt itu..AVOID them..

      Delete
    2. Saya faham perasaan awk sbb kakak sy pun xde ank 15 thn kawen dn spnjg tempoh tersebut 3x gugur..dia dah putus asa..hnte bmanja dgn ank buah..insyallah ade rezeki awk akn dikurniakan zuriat yer

      Delete
  16. hi, i pun ada experience di LPPKN. bleh baca kat sini:

    http://biqque.blogspot.com/2009/10/2-thumbs-up-for-lppkn.html

    http://biqque.blogspot.com/2009/11/what-is-your-blood-type-and-i-dont-know.html

    http://biqque.blogspot.com/2009/11/hsg-test-at-tawakal.html

    anyway, i start 2009 utk satu sessi, tapi tak sempat buat IUI sbb lab tutup. and as of today, masih blum ada rezeki, insyaAllah, maybe nak start balik :)

    sama2 la kita cuba ye :D

    ReplyDelete
  17. In Shaa Allah, sama2lah kita berusaha ye!

    ReplyDelete
  18. Visiting...br je wat appointment for 1st time..ptg..xtau la smpt ke takk..

    ReplyDelete
  19. nk tnya lh...masa kita nk p LPPKN nie..brpa kos pembayaran....saya dh 8thn kwen...zuriat pun blom ada lg..mungkin saya nie ada PCOS...

    ReplyDelete
  20. Kne kol ke bt appointment kat klinik lppkn ni. Dia mcm klinik kesihatan tu ke??

    ReplyDelete
  21. Sy pn nk wt rawatan yg sama... tp di srh ke LPPKN KL... kt s alam dh x buat rawatan kesuburan ke..

    ReplyDelete
  22. Sy pn nk wt rawatan yg sama... tp di srh ke LPPKN KL... kt s alam dh x buat rawatan kesuburan ke..

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum.. Sy nak share pengalaman HSG pada 22/09/16 di KPJ Damansara.. Dr yg entertain sy ialah dr norhayati mokhty.. 1st nak buat kat KPJ Ampang tp doc cuti on my CD10 that't why tukar ke KPJ Damansara asalkan doc perempuan hehe sebelum pergi dah baca pengalaman TTCian semua mmg takuttt ramai bg feedback negative iaitu sakit.. Tp dah lalui sendiri harini yessss memang sakitttt.. Lebih sakit drpd period pain.. Selama ni before paid period pain i very mild je kdg2 lenguh2 pinggang je.. Alhamdulillah result sy semua normal takde apa masalah.. Bayaran RM203 sbb refer pakai surat LPPKN.. Kalau refer pakai surat klinik swasta lain harga lebih mahal kata nurse kat situ.. Tp husband keja govt so boleh lah claim.. Now focused on husband plak sbb sperm kurang.. Apa2 pun this is my 1st time comment kat any blog tp utk info bersama sy share jgk hehe semoga TTCian semua dimurahkan rezeki anak ye.. Proses mengambil masa 10mins mcm tu (kalau takde masalah) sbb doc nurhayaty tau kita dlm kesakitan that's why dia buat very quick.. After treatment tu ada tompokan darah tp shari je..

    ReplyDelete
  24. salam,rawatan kesuburan kat lppkn shah alam da buat x?hospital putrajya pun blh buat gak ker?

    ReplyDelete
  25. Salam..nk ty..klau sy dah mempunyai ank..tapi nk buat rawatan ni utk dptkan ank perempuan ..boleh ke?

    ReplyDelete
  26. Salam..mahal ke kalau buat rawatan iui kt lppkn.. sye nk cuba sngat buat rawatan..mahal ke disitu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. Hai... Sy pn tgh buat rwtn kesuburan lppkn. Skrg br appointmnt doc. Iui tk silap sy dlm list nurse bg aritu rm340. Doakan sy dpt bby. Dh 10 thn kawin

      Delete
  27. Assalamualaikum.. Saya dh penah buat hsg. Result mengecewakan. Tiub follopion sy dua2 tersumbat. Sy buat di hospital kerajaan. Tiada cara lain selain buat ivf. Tp kos dia terlalu tinggi. Sy ingin buat pembedahan laparoskopy. Cuma sy nk tnya berapa kos ye.. Mohon sgt2 info Dr Kwn2 yg pernah ad pengalaman buat pembedahan laparoskopy.. Terima ksh sekiranya dpt membantu. Hanya Allah dpt membalas jasa awk2 semua..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pon alami masalah yg sama macam Puan. Both tube tersumbat.

      Delete