Friday, April 15, 2011

Alahai Migrain...




Salam,

Beberapa hari yang lepas, saya telah membuat temujanji untuk melakukan ujian HSG di Hospital Tawakal. Temujanji tersebut adalah hari Isnin minggu depan. Masalahnya, sejak 1st day saya mendaftar di LPPKN iaitu pada 6hb April mggu lepas, kepala saya tak berhenti-henti berdenyut. Mula-mula ingatkan pening biasa. Lama-kelamaan ia menjadi makin teruk. Saya rasa mungkin saya migrain, atau mungkin jugak sebab tekanan darah saya tinggi. Masa check blood pressure kat LPPKN hari tu, nurse tu terkejut jugak bila bacaannya tinggi, around 140/120... 3x jugak nurse tu ambik:-) tapi bacaan still remain lebih kurang camtu lah. Nurse tanya saya tak sihat ke? Masa tu mmg saya rasa tak berapa sihat... period dtg byk membuak-buak (maklumlah sebelum nie period tak menentu, actually dh 7 bulan dia tak dtg dgn banyaknya... selepas makan ubat turun darah, baru keluar banyak), sakit perut, sakit kepala dan selesema...nak kata apa lagi..mmg tak sihat la tuh...:-)

Asal2 memang saya takde high blood pressure, cuma ada darah gemuruh je. Kalau saya tertekan atau terlalu pikirkan sesuatu masalah, darah tinggi akan naik. Kalau saya pi klinik/hospital untuk jumpe doktor pun jantung saya akan berdebar2 pelik. Ntahla, mgkn fobia dengan doktor masa kecik2 dulu kot... saya pun dah tak ingat...:-)
Sebelum ni kalau doktor ambik BP, mesti dia akan kata BP saya kat tahap 'borderline'. Kalau lepasi sempadan tu, kira jadi high BP la...:-) tapi yg peliknya kalau doktor yg saya jumpe tu peramah dan sempat sembang2 dulu sebelum dia amik tekanan darah, BP saya jadi normal dalam 120/80 gitu...:-) Peliklah darah gemuruh saya nie... susah nak kawal dan memang2 menyusahkan..:-(... (kalu sesiapa ada petua kurangkan darah gemuruh, share la yer.. saya pun nak tau...)

Ok berbalik kepada sakit kepala saya tadi... hari nie sudah hari keenam sakit kepala.. dia dtg ikut time dia sendiri, bangun tido pagi2 tak rase sakit lagi, tapi dalam kul 12 lebih, dahi kanan mula start berdenyut2... kul 2-5 ptg, kena berbaring sbb sakit sangat2... kadang2 kalau tak tahan kena makan panadol 2 bj untuk ease the pain...dalam kul 6 ke atas, sakit dan denyutnya berkurangan hingga ke malam hari, tapi still sakit la sebelah kanan kepala, cuma boleh tahanla.... macam tu lah sakit kepala yg saya alami setakat 6 hari nie..

Hubby kata sakit kepala mgkn sebab saya terlalu pikir pasal ujian hsg tu... mungkin jugak sebab siang malam saya asyik duk pikir pasal doktor akan masukkan alat dalam *tut* saya tuh.... so hubby suruh pikir baik2 la sama ada nak buat sekarang ke atau nak tunda bulan depan jer... dia sokong jer apa2 keputusannya sbb dia kata yang kena tanggung sakit nye sapa lagi kalu bukan bini dia...:-) so 2 hari lepas saya ambik keputusan untuk tangguh dulu Hsg hingga ke bulan depan sbb asyik duk sakit kepala jer... hubby kata jgn fikir lagi la pasal hsg tu... so saya ikut nasihatnya, saya tak pikir langsung pasal hal tu..tapi kepala saya still sakit berdenyut2...:-(

Pagi tadi saya baru call Hospital Tawakal utk cancel saya punye apointment hsg..takde masalah, cuma next period nnt saya kena call untuk set apointment baru... ptg tadi saya ada 'tanya' encik google ttg masalah sakit kepala saya nie di mana ia hanya sakit dan berdenyut2 di bahagian dahi kanan dan sekeliling mata kanan... dan berdasarkan simptom2 tu, ia mgkn berpunca daripada masalah sinus...hmmm... iye ke? ada kemungkinan jugak sebab selesema saya tak baik lagi, dan lagi satu, sinus berkait rapat dengan resdung, dan mmg saya ada penyakit resdung... hmmm.... entahlah apa punca sebenarnya sakit kepalaku ini.... kalu gi klinik, mmg sah2 doktor akan kata tekanan darah tinggi, dan mungkin akan prescribe ubat darah tinggi... itu yang saya taknak...

Satu lagi perkara yg saya duk pikir skang nie, adakah sakit kepala ini akan menganggu ovulasi saya untuk bulan nie? dari apa yg saya baca, sakit kepala atau apa2sakit MUNGKIN akan menganggu keseimbangan hormon (dahlah hormon saya sudah lama tak seimbang:-(..) huhuh... macam2 masalah...tapi saya sentiasa berdoa agar Tuhan tetap beri saya peluang untuk mempunyai zuriat...aminnn......

Terima kasih kerana sudi membaca...:-)


P/s: Buat kawan2 semua, doakan saya agar lebih berani dan tabah dalam menghadapi dugaan yer.. tq

1 comment:

  1. salam,

    saya cadangkan puan buat rawatan resdung (pengeluaran cecair dr hidung). Ini kerana saya sebelum ini juga mempunyai migrain dan resdung yg teruk sehingga muka berjerawat sgt serius. Alhamdulillah, selepas sekali rawatan resdung itu, migrain tidak ada lagi dan wajah saya bertambah baik.
    Saya rasa lebih sihat dan ia sbnrnye membantu saya lebih positif.

    ReplyDelete